Här finns svar på vanliga frågor du kanske undrar över. I fall att du inte har hittat ett svar på speciellt dina frågor är du välkommen att ringa, mejla eller kontakta mig via min facebook-sida.
Vilka fördelar finns för att bli abonnemangskund hos bergfin?
En stor fördel som abonnemangskund är att du får ditt fast schema med intervallen som du vill ha och att timpriset är lägre. I abonnemanget ingår ett avtal där såväl alla frågor om din städning, som tid, intervall, uppehåll mm reglas. Bra att veta är att i fall att städtillfället infaller på en röd dag så har du möjlighet att boka om städningen till annat närliggande datum.
Vad innebär en provstädning?
Om du vill pröva städtjänsten får du boka en provstädning, som är inte bindande för fortsatt samarbete och som fyller två funktioner: Dels kan du, som kund avgöra om du är nöjd med kvaliteten på städningen eller om det är något du vill ändra på, dels kan vi göra en rättvis bedömning om hur lång tid en städning kommer att ta.
Din provstädning innebär att du får information över alla städmoment som ingår i en vanlig hemstädning. Provstädningen är en grundligare städning och tar i de allra flesta fall ett antal timmar som är fler än det brukar vara vid den vanliga hemstädningen. Efter din provstädning kommer jag kontakta dig för att få reda på om du har varit nöjd med resultatet. Därefter får du i lugn och ro bestämma dig för om tjänsten skall fortsätta.
Hur bokar jag en provstädning och vad kostar denna?
Det är enkelt för dig som vill pröva tjänsten att boka din provstädning. Klicka på länken och fyll i dina uppgifter in formuläret och jag återkommer omgående.
Det är förstås lika bra att ringa, mejla eller kontakta mig via bergfins facebook-sida.
Vad händer om städtiden är kortare än bokat?
Naturligtvis faktureras det endast för den tiden som använts. Skulle jag vara tidigare klar med det, som skall göras under städningen så tår jag antingen några extras till, som inte göras vanligtvis eller jag slutar tidigare och fakturerar bara arbetstimmarna som har använts. Tvärtom kan man minska städtimmar om det behövs.
Vad kan jag göra för att underlätta städarbetet?
Om du vill underlätta städningen ska det vara undanplockat från leksaker, kläder och andra föremål, som kan hindra utförandet av arbete. Se också till att arbetsbänk och diskbänk är fria så att de går att rengöra.
Måste jag stanna hemma medan städningen utförs?
Har vi gått igenom alla detaljer innan städningen behöver du inte stanna hemma. Jag är i alla fall tacksam om du återkommer med feedback direkt efter städningen, speciellt första gången. Å andra sidan är jag van med att kunden är hemma och är inget hinder heller för att kunna utföra mitt arbete.
På vilket sätt tas hand om mitt trägolv?
Trägolv ska inte städas med våta metoder. Dammsugning och vid behov en väl urvriden mopp är här grundmetoden. Ett gott råd, som gäller alla trägolv är att omedelbart ta bort fläckar innan de hunnit torka in. Det underlättar inte bara städningen, utan hindrar i många fall spillet att bli en elak fläck som biter sig fast i träet. I fall att du använder själv en speciell golvsåpa så ber jag att meddela detta innan städningen påbörjas.
Vad kostar städningen om jag vill anlita tjänsten?
Om du vill anlita en av bergfins tjänster så beror priset på vilken tjänst det handlar om. Funderar du på att boka hemstädningar, som kommer utföras med regelbundna intervaller så får du ett lägre pris. Översikten för dessa finns nedanstående. Alla andra priser, som gäller finns
Varför faktureras avgifter för material och framkörning?
Skattereduktionen gäller enbart på den del av en köpt tjänst som är själva arbetet, inte på någon annan del av kostnaden. Det betyder att kostnader för material och resor inte ingår i timpriset. Därtill gäller från 1 april 2015 nya regler angående fakturamodellen som bergfin, som utförande företag följer. Alla fakturor kommer utfärdas i enlighet med Skatteverkets regler och krav. Läs vad de nya reglerna handlar om
Reglerna ändras med jämna mellanrum och så gäller det att hålla reda på vilken typ av arbete som är avdragsgillt eller inte, hur stort avdraget är och hur mycket du redan har utnyttjat. Det viktigaste för dig är att du som köpare får halva priset direkt på fakturan, resten av pengarna begär bergfin av skatteverket. Du skall tänka på att:
kontrollera om företaget har en F-skattsedel
se efter att det inte ligger material- eller resekostnader på rutavdraget
kolla att tjänsterna ger rätt till skattereduktion och att det bara är arbetskostnaderna som är inräknade
granska hur mycket du redan har utnyttjat genom att hämta ditt intyg om skattereduktion
Läs mer om rutavdraget på Skatteverkets hemsida eller hämta ditt intyg om skattereduktionen.
På vilket sätt kommer betalningan för utförda tjänster göras?
Betalningen sker endast mot fakturan som skickas i efterskott direkt efter arbetet utfördes med undantag av abonnemangskunderna som får sina fakturor månadsvis. Betalningen ska ske senast tio (10) dagar från det att fakturan utfärdats. Kontanter kan inte tas emot.
Vad händer om jag inte är nöjd med tjänsten?
Du får en garanti på 100% kvalitet på alla tjänster. Kontakta mig omgående om du av någon anledning inte tycker att tjänsten har utförts på det sättet, som vi har kommit överens om. Så skall jag åtgärda felet omgående.
Om du har några frågor kvar...
Du har inte hittat något svar på dina frågor? Här finns möjligheten att ställa dina frågor direkt. Du är välkommen att fylla i formuläret och skicka det till mig. Sen återkommer jag med alla svar inom kort.
[/fcb]
Om företaget i korthet
Ett nygrundat företag med mångåriga erfarenhet och kunskaper inom städning.
bergfin är en bifirma till enskild firman ’Det vackra Jämtland fotografi’ och drivs av Berrith Rautenberg.
Firman innehar för F-skattsedel och är momsregistrerat.
En ansvarsförsäkring har tecknat hos Folksam för skada upp till 10 miljoner kronor.
Kvalitetsgarantin lämnas för det bästa möjliga resultatet.
Om Skatteverkets nya krav att redovisa ROT- och RUTarbete Anledning för att införa de nya bestämmelserna är att undvika fusk med ROT- och RUTavdraget och motverka oseriösa företag.
I december 2014 har Riksdagen beslutat om nya regler för företag som utför rot- och rutarbete. Nya kraven gäller alla arbete som köparen betalar efter den 31 mars 2015.
Reglerna innebär att jag som utförare av RUTarbeten måste redovisa fler uppgifter än tidigare till Skatteverket för att få utbetalning för rutavdraget.
Utöver uppgifter om köpare och utförare ska underlaget till begäran om utbetalning innehålla arbetskostnader för RUTarbet enligt fakturan, betalt belopp, betalningsdatum och det beloppet som utföraren begär från Skatteverket.
Begäran om utbetalning ska även innehålla:
Vilken typ av RUTarbete som har utförts.
Uppgifter om antalet arbetade timmar.
Debiterat belopp för material.
Debiterat belopp för annat än arbete och material (t. ex. framkörning).
Dessutom kommer begäran om utbetalning framöver bara att kunna göras elektroniskt. Jag agerar i enlighet med svensk lag och utfärdar alla fakturor efter Skatteverkets bestämmelser.
Vel eros amet amet mauris a habitasse scelerisque? Vel urna dis et, placerat phasellus, diam in! Placerat nec facilisis, tortor tristique. Arcu placerat sagittis, velit lorem scelerisque egestas. Lundium et, ultrices, et tempor vel proin est! Lundium sociis ac, ut ultricies ridiculus ultricies pulvinar scelerisque et adipiscing auctor, urna platea non rhoncus magna egestas montes platea sed porta nisi porta, mus integer porta elit.
Dolor aliquet augue augue sit magnis, magna aenean aenean et! Et tempor, facilisis cursus turpis tempor odio, cursus montes ac turpis. Ultrices! Massa integer augue ridiculus adipiscing, massa cras pid. Turpis placerat scelerisque, vut odio mus non, mattis porttitor, nunc odio, turpis tortor sit? Pid amet, sed facilisis.